2.14. Планшет сцени необхідно мити теплою водою з милом, содою або синтетичними мийними речовинами не рідше одного разу на місяць, у вихідний день театру або за 15-18 годин до початку спектаклю, концерту.

2.15. В оперно-балетних театрах, концертних залах перед початком балетного спектаклю або окремого акту, у якому виконуються танцювальні номери, планшет або площадка для танців протирається вологою ганчіркою з таким розрахунком, щоб до початку танцю підлога була сухою.

2.16. Перед виконанням танцю планшет сцени посипається дрібно потовченою каніфоллю. За лаштунками з правого і лівого боку у визначеному місці у спеціальних лотках повинна знаходитися дрібно потовчена каніфоль для індивідуальної обробки взуття перед танцями.

3. Колосники

3.1. Бруски колосникового настилу над ігровим майданчиком повинні розміщуватись перпендикулярно портальній стіні (паралельно осі залу для глядачів — сцени, естради). Ширина зазорів між брусками не повинна бути більше 0,05 м.

3.2. Колосниковий настил повинен забезпечувати міцність під час прикладання рівномірного навантаження 1 кН/кв.м з коефіцієнтом перевантаження 1,3.

Елементи колосникового настилу повинні бути розраховані на міцність під час прикладання зосередженого навантаження усередині прольоту рівної 1 кН/кв.м з коефіцієнтом перевантаження 1,3.

3.3. Обладнання, що встановлюється на колосниках, повинно рівномірно розташовуватись по всьому колосниковому майданчику.

3.4. Послаблення несучих конструкцій колосникового майданчика (свердління, вирізання, видовбування тощо) під час монтажу обладнання не допускається.

3.5. Закріплення блоків, копиль та інших деталей до колосникових решіток повинно бути надійним, виключати зсування їх з місця установки. Блоки закріпляють хомутами, сталевими пластинками не менше ніж на чотирьох болтах.

3.6. Блоки необхідно встановлювати так, щоб троси, які проходять по них, ніде не торкалися між собою і не торкалися будь-яких конструкцій.

3.7. Блоки сценічних підйомників необхідно встановлювати над колосниковими решітками.

3.8. Не дозволяється перестановка блоків, що перебувають під навантаженням.

3.9. Блоки, встановлені на колосниках, повинні бути доступні для обслуговування.

3.10. Колосниковий майданчик з одним рівнем повинен мати не менше двох евакуаційних виходів, розташованих з протилежних сторін сцени, естради, на зовнішні пожежні драбини або закриті внутрішні сходи.

Допускається улаштування колосникового майданчика в декількох рівнях. Кожний рівень колосникового майданчика повинен мати не менше двох внутрішніх сходів для сполучення з нижче або вище розташованим рівнем колосників або сполучатися з робочими галереями.

Ширина кожного рівня повинна бути не менше глибини ігрового плану або дорівнювати кратності глибини декількох планів. Кожний рівень з боку нижче розташованого огороджується на висоту не менше 0,8 м.

3.11. Не дозволяється зберігати на колосниках обладнання, мотузки, троси, інструмент, декорації.

3.12. Балки для колосникових блоків повинні установлюватися на висоті не менше ніж 1,9 м над колосниковим настилом.

3.13. У діючих і тих, що реконструюються, будинках блоки декораційних і софітних підйомників можна встановлювати на рівні колосникового майданчика. При цьому над тросами повинні бути улаштовані спеціальні ходові містки шириною не менше 0,5 м з поручнями висотою не менше 0,8 м.

3.14. Не дозволяється виконувати на колосниках під час спектаклів, концертів, репетицій ремонтно-будівельні або інші роботи.

3.15. Ремонтні роботи на колосниках виконуються за умови відсутності людей на планшеті. На планшеті встановлюються попереджувальні плакати “Обережно, на колосниках ведуться роботи”.

3.16. Вологе прибирання колосникового майданчика проводить не рідше двох разів на місяць.

4. Трюм

4.1. Сцени театрів і естради концертних залів з нижньою механізацією повинні бути обладнані трюмами. Трюми допускається улаштовувати одноярусними та багатоярусними.

Одноярусні трюми та верхній ярус багатоярусних трюмів використовуються для постановочних цілей (монтування декорацій і подачі їх на сцену, “провалу” і проходу акторів) і для інших сценічних ефектів — постановки. Трюми використовуються тільки для розміщення й обслуговування сценічних механізмів (підіймальних площадок, обертаючих кіл тощо).

4.2. Висота проходу постановочного і технічного трюмів повинна бути не менше 1,9 м, рахуючи від підлоги до конструкцій, які виступають. При цьому в постановочному трюмі повинен бути забезпечений безперешкодний прохід і вихід людей між конструктивними елементами технологічного обладнання (підіймально-опускних площадок, поворотного кола) і частинами будинку. Не дозволяється розміщення в проходах постановочного трюму будь-яких пристроїв, механізмів, верстатів, що знижують висоту трюму і перешкоджають проходу людей.

4.3. У технічному трюмі допускається місцеве зниження висоти проходу під балками, трубопроводами й елементами будівельних конструкцій та обладнання до 1,5 м.

4.4. У технічний трюм допускаються тільки особи, що мають допуск до обслуговування механізмів.

4.5. Не дозволяється влаштовувати в трюмах будь-які допоміжні майстерні, комори, а також зберігати декорації і різні предмети.

4.6. Механізми, встановлені в постановочному трюмі, а також напрямні, якими пересуваються контргрузи декораційних підйомників, повинні відгороджуватися металевими сітчастими огородженнями.

4.7. Не дозволяється в трюмах встановлювати стаціонарні апарати, що працюють під тиском (компресори, ресивери, балони й ін.). Виняток становлять гідроприводи сценічних механізмів.

4.8. Ділянки трюму, де встановлюється обладнання для сценічних ефектів (фонтани, басейни, водяна феєрія тощо), обладнуються водозбірниками для відводу води.

4.9. Труби гарячого водопостачання, опалення, паропроводів необхідно обладнати теплоізоляцією.

4.10. Підлоги в трюмі мають бути рівними, без вибоїв, щілин і інших дефектів.

4.11. Прорізи в підлогах багатоярусних трюмів для підіймально-опускних площадок й інших цілей облаштовуються огородженням, що запобігає падінню людей.

4.12. Трюми кожного ярусу облаштовуються не менше ніж двома виходами, розташованими із протилежних боків, шириною не менше ніж 1,5 м і висотою не менше ніж 1,9 м.

4.13. Приміщення приводів протипожежної завіси, будки суфлерів, регуляторні сценічного освітлення (у діючих театрах), щитові електропривідів відокремлюються від інших частин трюму й від планшета протипожежними перегородками 1 типу, перекриттями 3 типу та дверима 2 типу.

5. Галереї, перехідні містки

5.1. Кожний ярус галереї сполучається з іншим ярусом і колосниками не менше ніж двома сходами, розташованими з різних боків сцени.

5.2. Яруси робочих галерей повинні мати не менше двох евакуаційних виходів із боків сцени, які сполучаються з пожежними драбинами або закритими сходами сценічної частини будинку.

5.3. Ширина освітлювальних галерей при ручних підйомах декорацій повинна бути не менше ніж 1,5 м, а перехідних містків не менше ніж 0,6 м.

5.4. Ширина проходів на машинних галереях між бар’єром галереї і частинами установленого на них обладнання (лебідок, гідроприводів, огороджень), що виступають, повинна бути не менше ніж 0,8 м. Допускається місцеве звуження проходу до 0,5 м між нерухомими частинами лебідок і пультами управління, установленими вздовж бар’єра огородження.

5.5. Висота проходу на галереях і перехідних містках до конструкцій, що виступають, повинна бути не менше ніж 1,9 м.

5.6. Для настилу робочих галерей і перехідних містків застосовуються шпунтовані дошки, виготовлені з доброякісного, добре витриманого пиломатеріалу.

5.7. Настил і конструкція робочих і освітлювальних галерей повинні забезпечувати міцність від дії фактичного навантаження, але не менше 3 кН/кв.м по площі настилу галерей з коефіцієнтом перевантаження 1,3.

Настил і конструкція перехідних галерей, містків і несучих їх конструкцій повинні забезпечувати міцність від дії фактичного навантаження плюс 0,8 кН/кв.м з коефіцієнтом перевантаження 1,3.

5.8. Підлога галерей і перехідних містків повинна утримуватися в належному стані. Несправності настилу, щілини, зазори, що з’являються, необхідно негайно усувати.

5.9. Не дозволяється пропускати через настил підлоги галерей і перехідних містків канати, троси для підвішування декорацій або оформлення спектаклю, концерту.

5.10. Робочі, освітлювальні та перехідні галереї і перехідні містки огороджуються металевим бар’єром з поручнями висотою не менше 1,2 м. Допускається висоту огороджень робочих галерей, що примикають до стіни з противагами, знижувати до 0,8 м, а перехідні галереї з боку стіни не огороджувати.

5.11. Галереї та перехідні містки по настилу підлоги з внутрішнього боку поручнів обладнуються бортовим дерев’яним огородженням висотою не менше 0,15 м від підлоги.

5.12. Робочі галереї та перехідні містки обладнують спеціальними пристосуваннями (гачками, клямерами тощо).

5.13. Складати й зберігати на галереях вантажі від противаги декораційних підйомників дозволяється тільки в один ряд вздовж бортової дошки, що огороджує галереї з боку ігрового майданчика. Не дозволяється зберігати канати, дріт, різні предмети на галереях і перехідних містках, а також прив’язувати до поручнів галерей і перехідних містків м’які декорації й деталі оформлення.

5.14. Не дозволяється на галереях і перехідних містках виконувати роботи, пов’язані із нагинанням людей через бар’єр або інше огородження. До виконання таких робіт можуть залучатися тільки спеціально навчені працівники, які мають допуск до робіт на висоті та які пройшли перед цим інструктаж. Працівники зобов’язані надягати запобіжні пояси із страхувальними ланцюгами, якими прикріплюються до конструкцій, що забезпечують їх безпеку у випадку падіння.

5.15. Матеріали, інструменти й інші деталі, що залишилися після виконання ремонтних робіт, прибирають з галерей і містків. Не дозволяється приносити на галереї інструмент і деталі без спеціальної тари.

5.16. Під час роботи на робочих галереях, перехідних містках не можна тримати в кишенях одягу інструменти, кріпильні деталі. Інструмент, необхідний для робіт, що виконуються за габаритами галерей, містків, прив’язується до поясів, щоб уникнути його випадкового падіння.

5.17. Гаки та “башмаки” повинні мати спеціальні ремені та прикріплюватися до конструкцій огородження. Гаки, “башмаки” повинні зберігатися в спеціально відведеному місці.

5.18. Не дозволяється підвішувати під першою галереєю (освітлювальною або робочою) деталі сценічного оформлення.

5.19. Дерев’яний настил, бортове огородження галерей і містків необхідно обробляти вогнезахисними засобами для забезпечення I групи вогнезахисної ефективності.

5.20. Прибирання підлоги галерей, перехідних містків повинне бути вологе, не рідше одного разу на місяць.

6. Приміщення оркестрової ями

6.1. Приміщення оркестрової ями облаштовується площею не менше ніж 1,2 кв.м на одного оркестранта за висоти не менше ніж 1,9 м до конструкцій навісного козирка, що виступає.

6.2. У разі перекривання оркестрової ями збірно-розбірними щитами для збільшення просценіуму їх міцність повинна витримувати навантаження 5 кН/кв.м на площу настилу з коефіцієнтом перевантаження 1,3.

6.3. Штепсельні розетки для живлення освітлення пюпітрів, які розміщені на підлозі, встановлюються відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці.

6.4. Над оркестровою ямою допускається улаштування навісного козирка не більш ніж на 1/3 ширини ями.

6.5. Торці оркестрової ями, розташовані проти дверних прорізів або закулісного простору, облаштовують пристроями, що запобігають випадковому падінню людей (пересувними огородженнями, світловими покажчиками тощо).

6.6. Приміщення оркестрової ями повинно бути обладнано припливною вентиляцією.

7. Ар’єрсцена, авансцена, кармани

7.1. Ар’єрсцену (задня сцена) обладнують сценічними підйомниками, колосниками й робочими галереями. Декораційні підйомники обладнуються ручним або електричним приводом без регулювання швидкості. Софітні підйомники обладнуються електроприводом.

7.2. У колосниках ар’єрсцени допускається улаштування прорізів для піднімання софітів вище рівня колосників. При цьому прорізи в колосниках огороджують відповідно до ГОСТ 12.4.059-89.

За наявності виходів з робочих галерей ар’єрсцени в обхідний коридор улаштовувати обхідні галері необов’язково.

7.3. Настил планшета ар’єрсцени виготовляють із дощок дерев хвойних порід. Дошки глибоко просочують вогнезахисними розчинами.

7.4. Глибина авансцени (просценіум) повинна бути не менше ніж 1,75 м від червоної лінії сцени. Довжина авансцени повинна бути не менше ширини портального прорізу й мати зручне сполучення зі сценою при закритій завісі.

7.5. Довжина скосу планшета перед рампою на обрізі просценіуму повинна бути не більше ніж 0,05 м.

7.6. Кармани сцени обладнують монорейковими коліями з електротельферами для транспортування декорацій з комор і монтування їх на фурки.

7.7. Висота прорізу з кармана на сцену має бути не менше висоти будівельного порталу.

7.8. Прорізи з кармана на сцену необхідно обладнувати шумопоглинальними та вогнестійкими шторами.

8. Механічне обладнання сцен

8.1. Не дозволяється під час завантаження рами противаги або стрижня опускати вантаж до фіксації його в пазах нижчерозташованого вантажу.

8.2. Всі механізми сценічних підйомників облаштовуються відповідно до вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці і підлягають оглядам і випробуванням:

після установки перед пуском у роботу;

щорічно перед відкриттям сезону;

у разі перестановки на інше місце, ремонту й заміни важливих деталей (станини, кріплень, зубчастої передачі, гальм, каната тощо).

8.3. Випробовування сценічних підйомників проводяться:

статичне — шляхом підвішування на 15 хв. вантажу, масою, що перевищує номінальну вантажопідіймальність сценічного підйому на 25%;